آخرین اندرز کورش به هنگام درگذشت
نوشته شده توسط : reza

آخرین اندرز کورش به هنگام درگذشت
فرزندان من. دوستان من. اکنون به پایان زندگی نزدیک گشتهام. من آنرا با نشانههاي آشکار
دریافتهام. وقتی درگذشتم مرا خوشبخت بپندارید. کام من این است که این احساس در اعمال و رفتار
شما مشهود باشد. زیرا من هنگام کودکی، جوانی و پیري بخت یار بودهام همیشه نیروي من افزون
گشته است. آنچنانکه هم امروز نیز احساس نمیکنم که از هنگام جوانی ناتوان تر شده ام.
من دوستان را به خاطر نیکوییهاي خود خوشبخت و دشمنانم را فرمانبردار دیدهام.
زادگاه من قطعه کوچکی از آسیا بود. من آنرا اکنون با افتخار و بلندپایه باز میگذارم. در این هنگام
که به دنیاي دیگر میگذرم، شما و میهنم را خوشبخت میبینم و از اینرو میل دارم که آیندگان نیز مرا
مردي خوشبخت بدانند.
فرزندانم! من شما را از کودکی چنان تربیت کردهام که پیران را آزرم (شرم)دارید و کوشش کنید تا
جوانتران نیز از شما آزرم بدارند.
تو کمبوجیه، مپندار که عصاي زرین سلطنتی، تخت و تاجت را نگاه خواهد داشت، دوستان صمیمی
براي پادشاه عصاي مطمئنتري هستند.
هرکس باید براي خویشتن، دوستان یکدل فراهم آورد و این دوستان را جز به نیکوکاري بهدست نتوان
آورد.
بهنام خدا و نیاکان درگذشته، اي فرزندان اگر میخواهید مرا شاد کنید نسبت به هم آزرم بدارید.
پیکر بیجان مرا هنگامی که دیگر در این دنیا نیستم در میان سیم و زر مگذارید و هر چه زودتر آن را به

خاك بازدهید. چه بهتر از اینکه انسان به خاك که اینهمه چیزهاي نغز و زیبا میپرورد آمیخته شود.
من همواره مردم را دوست داشتهام و اکنون نیز شادمان خواهم بود که با خاکی که به مردمان نعمت
میبخشد آمیخته شوم.
اکنون احساس میکنم جان از پیکرم میگسلد…اگر از میان شما کسی میخواهد دست مرا بگیرد یا به
چشمانم بنگرد. تا هنوز جان دارم نزدیک شود و هنگامیکه روي خود را پوشاندهام از شما خواستارم
که پیکرم را کسی نبیند حتی شما فرزندانم.
از تمام پارسیان و متحدان بخواهید تا برآرامگاه من حاضر شوند و مرا از اینکه دیگر از هیچگونه بدي
رنج نخواهم برد، درود فرستند.
به آخرین اندرز من گوش فرا دارید اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید. به دوستان خود نیکی
ورزید.
بدرود دوستان و فرزندان



داغ کن - کلوب دات کام کسب درآمد با جستجو در گوگل
کسب درآمد با جستجو در گوگل کسب و کار سالم و اصولی در اینترنت

:: موضوعات مرتبط: عکس ، مطلب و ... , ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : شنبه 17 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: